Adverteren in tijdschriften vs adverteren op blogs | Info voor bedrijven

Een nieuw product promoten op een bijzondere manier. Het vergt uren vergaderen en beslissen voor er iets uit de bus komt. Toch zijn de voordelen van het bloggen niet te onderschatten en kunnen ze perfect passen bij wat je zoekt als bedrijf. Online marketing is de toekomst, dus promoot ik even de samenwerking tussen bedrijven en bloggers.


Geschikt publiek
Wie informatie op zoekt op een blog zoekt ook gericht en heeft interesse in het onderwerp. Deze gaan ook gerichter en niet impulsief lezen. Zo kan de zoeker op zoek zijn naar de mening van een product voor een aankoop of wil persoonlijk op de hoogte gehouden zijn over de laatste nieuwtjes over een bepaald onderwerp dankzij een eerlijke mening. Ook het persoonlijk contact met de blogger verloopt makkelijk. Zo kan de bezoeker een reactie achter laten bij een vraag of mailen. Bij tijdschriften, tv, kranten ... is dat anders omdat het meer een ver van je bed show is. Dan staat het product in een perfect daglicht met perfecte foto's (van mensen die onnatuurlijk mooi zijn) en dat iedereen het moet kopen.

Blogs houden zich ook vaak aan bepaalde onderwerpen. Op Dressesanddaisies.be is dat beauty, fashion & lifestyle. Bezoekers weten dat en volgen omdat ze ook interesse hebben in deze onderwerpen.

Goedkoop
Bepaalde blogs vragen wat euro's voor het plaatsen van een advertorial, gastartikel of review. Vaak worden reviews gratis gedaan omdat de compensatie dan in het product zit. Dit lijkt voor bedrijven een grote som, maar de som is veel kleiner dan reclamespots op tv of in een tijdschrift. Voor bedrijven is het belangrijk om te weten dat een goede review niet gekocht wordt.




Eerlijk
Bloggers hebben een persoonlijke stijl en een eerlijke mening. Daardoor wordt het geheel echt. Een blogger kan even goed een persoon uit de straat zijn die een favoriete product toont en aanraadt. Dat maakt bloggers niet tot specialisten in een bepaald product of onderwerp, maar we proberen er wel zo veel mogelijk over te weten te komen. Zo zeggen moeilijke termen soms niks en hebben de hoop ingrediƫnten een nietszeggende betekenis. Het belangrijkste is dat het product doet wat het moet doen. Tenzij gekende ingrediƫnten allergische reacties oproepen natuurlijk.

Ook bedrijven kunnen voordeel halen uit de persoonlijke mening van een klant (ofwel de blogger). Door een review worden zowel de voor- als nadelen naast elkaar gelegd. Mogelijk zet dat aan tot verbetering. Een goed product levert een positieve review waardoor de bezoekers geneigd zijn tot een aankoop, mogelijk het product weer zelf reviewen of raden het aan bij vrienden of familie.

Respons
Een artikel op een blog leeft. Zo kunnen bezoekers reageren via een commentsysteem en zelf hun eerlijke mening delen. Misschien is het product dat voor de blogger slecht is een goed product voor een bezoeker. De constante wisselwerking is enorm leerrijk.


Events
Door bloggers uit te nodigen bij events wordt er meer informatie meegedeeld dan bij een persdossier of snelle mail. De bloggers kunnen de producten voelen, bekijken, proberen ... en kunnen vragen stellen. Dat zorgt voor een band. Vaak schrijft de blogger na het event een verslag, waardoor ook bezoekers het laatste nieuws aanhoren. Tegelijk weten bezoekers ook dat de pers (bloggers, tijdschriften, tv ...) gewaardeerd wordt en in de watten wordt gelegd, waardoor ook zij respect en waardering krijgen voor het bedrijf. Misschien beken ik wel dat door bloggers in de watten te leggen zo een event of voorstelling als positief gezien wordt. Dan gaan bloggers met een goed gevoel terug naar huis en beginnen dan met een positieve noot de producten te testen.

Om je event extra te promoten of in de kijker te zetten kan je beslissen over een hashtag quote. Zo kunnen personen alles onder deze hashtag terug vinden.

Online
Bloggers leveren online goederen, deze worden ook het best online gepromoot. Een goede blogger is terug te vinden op verschillende online media zoals twitter, instagram, facebook, pinterest ... om zo de bezoekers up to date te houden. Via de verschillende platformen worden ook banden gelegd tussen bloggers, bezoekers, PR-bureau's, bedrijven, enzovoort.

Voor meer info kan je terecht in het contactformulier onderaan of mail naar dressesnddaisies[at]gmail.com