Je blog serieus leren nemen - Van amateur naar professional

Ik blog momenteel vier jaar onder dezelfde naam waardoor je op mijn blog nog steeds die groei kunt vinden. De blog ontstond zonder al te veel poespas, zonder enig doel en zonder enig professionaliteit. Zo heb ik er erg lang gedaan om mijn blog 'serieus' te nemen, maar hoe kunnen bedrijven je serieus nemen als jij je eigen site niet eens serieus neemt? Mogelijk worstelen nog meer bloggers met dit onderwerp waardoor ik mijn eigen ervaringen wil delen.


Contacteer niet meteen bedrijven of PR
De meeste 'grotere' Belgische blogs zijn als 8 jaar bezig met het opbouwen van connecties, content, enzovoort. Zij waren de eersten die contact kregen met professionele pers en zochten hun weg ertussen om ook als blogger de nodige informatie te krijgen. Vele beginnelingen schrijven zomaar een snel mailtje met de vraag naar gratis producten - extreem fout! Tijdens een gesprek met een bedrijf stelde ik hen de vraag: "Hoe gaan jullie om met zo'n soort mailtjes van bloggers?" en "Hoe kiezen jullie nieuwe bloggers uit de grote hoop?" Het antwoord was simpel: "Alles kan, zolang er wat enige professionaliteit achter zit." Leuk weetje: Ik heb er drie jaar over gedaan voor ik een persbureau mailde. Ik bouwde zo eerst content op en stak in bijlage meteen mijn site- gegevens en statistieken.

Mensen kennen mensen
Ik weet nog dat ik op mijn eerste event niemand kende en niemand zomaar tegen mij kwam praten. Maar op hun beurt kenden zij mij ook niet... Door te 'durven' praten tegen 'vreemden' bouwde ik connecties op. En geloof mij... je komt veel leuker over als je jezelf bent dan als je het professionele muurbloempje gaat spelen. Nog steeds, zoveel jaren later, praat ik met jan en alleman. Even een event op eigen houtje doen zonder met iemand af te spreken? We maken wel vrienden...

Gebruik je eigen naam, eigen adres, eigen telefoonnummer ...
Je hoort verschrikkelijke verhalen over het internet, hackers ..., maar als je voor een professionele blog gaat, is het belangrijk om meteen open kaart te spelen. Als een bedrijf om een persoonlijk nummer vraagt, mag je dat echt als een compliment opvatten.

Maak geen reclamebord van je blog
"Kijk eens wat ik allemaal gratis heb gekregen?" - not done. De kunst van het bloggen is om een gekregen product uitgebreid te proberen en er een eigen liefde aan te geven. Zo kan je het product op een degelijke manier in een artikel gieten. Denk maar aan de 'monthly favorites', 'drie favoriete mascara's', enzovoort. Reviews zijn natuurlijk een ander verhaal, maar toch. 

Investeer in de lay-out
Het moment dat mijn site echt begon door te breken was het moment dat mijn vriend -die toevallig website developer is- mijn site onder handen heeft genomen. Mensen zijn enorm visueel ingesteld en de eerste blik op een blog is meestal de trigger dat doet blijven of vertrekken. Door enquêtes te houden, weet ik dat vaste bezoekers nog niet helemaal fan zijn van de lay-out. Dat doet mij beslissen om de hele blog een ommezwaai te geven. 

Maak een professioneel visitekaartje
Mijn handen gaat serieus kriebelen als ik lijm, papier en alles waar je ook maar een beetje kan mee knutselen, zie. Jaren lang heb ik mijn eigen visitekaartje geknutseld. Ik kreeg er heel wat complimentjes over, maar toch mist zoiets enige professionaliteit. Door een eigen logo te ontwerpen en met dat logo naar de drukker te stappen had ik snel een degelijk kaartje. Tijdens events zijn deze kaartjes ideaal om connecties te maken. Zoiets van: "Als jij jouw kaartje geeft, kan ik die van mij aan jou geven." of "Wil je mij makkelijk contacteren?"

Ga meteen voor Wordpress en een eigen host
De grootste fout in mijn blogcarrière is om een blogger account aan te maken en daar de blog op te beginnen. Als amateur blogger helemaal niet erg, maar Wordpress biedt veel meer mogelijkheden. Ik ga dit jaar nog overschakelen naar Wordpress.

Zoals je ziet is het bloggen een proces van groeien. Toch blijft bloggen voor mij geen bron van inkomen, maar een bron van plezier. Zo ga ik niet extreem stijfjes om met PR-bureau's, medebloggers, samenwerkingen ... Hoe vaak ik het ook probeerde om volledig professioneel te zijn, mijn persoonlijkheid blijft in alles doorstralen. Ook hier een kwestie van het juiste evenwicht vinden.

Met vragen kan je altijd bij de comments terecht of je kan mij bereiken via mail.