woensdag 28 februari 2018

Is het bereik van een site dan zo belangrijk?

Jaarlijks krijg ik van een aantal bureau's een standaard mailtje in de box met de vraag naar mijn blogstatistieken. Geen enkel probleem uiteraard, want transparantie op alle vlakken is de basis van een goede samenwerking. Toch zette het mij aan het denken of statistieken nu echt de basis zijn van een goede blog. Welke reden hadden jullie om door te klikken naar een artikel en de blog verder op de voet te volgen? Hoe echt is de bloggerwereld nu eigenlijk?


Het meest geschrokken was ik tijdens een event een tijdje terug. Het event paste helemaal in mijn kader, bevatte make-up en een dosis DIY. Ik ging al snel aan de praat met beide buurvrouwen die ook een blog hebben. Toen spatte de zin uit haar mond: "Ik ben blij dat ik naast jou zit, want jij bent tenminste echt hier. Ik voel mij een stuk beter nu ik naast jou zit." Toen deed het mij niet zoveel en was ik echt vereerd, maar na een tijdje ging bezinnen. Is het zover gekomen dat de online wereld vol zit met fake mensen met een perfect fake leven en een fake vriendelijkheid (voor views). Kijk maar naar de honderden Instagram accounts die duizenden volgers hebben en een 100-tal likes per foto. Ik kijk al lang door accounts met gekochte volgers, maar doet iedereen dat wel? Hoe is het mogelijk dat bedrijven die Instagrammers/bloggers (met gekochte volgers) sponsoren omdat ze zich blind kijken op cijfers?

Een ander voorbeeld is er eentje tijdens de persdagen. Ik wandelde verwaaid het persbureau binnen, meestal loop ik, struikel ik, gevolgd door het duwen van een pull-door, en werd verwelkomd door een meisje. Zij volgde mijn blog al een tijdje en was 'Starstrucked'. Zelf was ik erg ongemakkelijk, vereerd, maar vooral ongemakkelijk. Ik ben ik... gewoon... Ik maakte een praatje met haar en na een tijdje namen we afscheid. Daarna was het tijd om de nieuwe merken te leren kennen. Een goed aanwezige vlogger zat recht tegenover mij aan de tafel en stelde zich aan de merken voor met: "Ik zal je wel taggen in mijn vlog, hoor." De blogger deed nogal uit de hoogte wat meteen in groot contrast stond met het voorgaande gesprek. De merken moesten vereerd zijn dat ze genoemd werden. Is het niet eerder omgekeerd? Of is het niet eerder een actie waar beide partijen op dezelfde hoogte staan? Mogelijk scheelde het aan mij, dat ik niet met mijn hobby te koop loop, maar de energie die ze uitstraalde was in mijn ogen eerder negatief dan positief. Bloggen is meer dan stoefen met gratis producten en een merk 'taggen'. Het is een wisselwerking waar beide partijen zich goed bij voelen en die diepte heeft.

Misschien is het beter dat ik mijn oogkleppen opnieuw opzet en mij minder druk maak over zo'n dingen. Niet moet inzitten dat mijn cijfers er niet zo hoog uitzien als die van anderen. Het is niet voor niets dat ik een zevental jaar deze blog bezit en dagelijks met de grootste liefde ermee bezig ben. Het nemen van foto's, teksten typen, contact houden met bezoekers... is nu eenmaal wat ik graag doe. In de toekomst (en eigenlijk nu ook) stel ik mijzelf voor met de volgende woorden: "Hallo ik ben Laurence, ben full-time leerkracht en blog in mijn vrije tijd over alles wat ik leuk vind. Dat gaat vooral over beauty, maar ook mijn creatieve kant laat ik er volledig op los. Personen die mij volgen, zitten in hetzelfde interesseveld als ik en kan ik echt bereiken, inspireren. Zo doet het echt deugd als ik een berichtje binnen krijg dat ze een DIY hebben nagemaakt of een product -waar ze oprecht blij mee zijn- op mijn aanraden hebben gekocht. Of ik daardoor extreem veel volgers heb? Nee, maar wie ik bereik, bereik ik echt."

Wat trekt jou aan in een blog?
Wat zorgt ervoor dat jij een blog blijft volgen?
© Dresses and Daisies | All rights reserved.