donderdag 22 maart 2018

Gezond eten tijdens een drukke werkweek (ja, het is mogelijk!)

Doorheen de week kan het al snel druk worden met een full-time job, de was en de plas, afspreken met enkele vrienden en voldoende tijd doorbrengen met je lief. Tel daar kinderen bij, wordt het snel nog een héél pak drukker. Terwijl wil je ook genoeg sporten, gezond blijven eten en genieten van een goede nachtrust wat simpeler lijkt op papier dan het werkelijk is. Hieronder lees je enkele tips om gezonde maaltijden voor te bereiden die niet veel tijd van je vragen ook kinderen zullen smaken. Bovendien bezorgen ze je ook de energie die je nodig hebt om de week vlot door te komen. 

Pexels
Quiche 
Quiche maak je gemakkelijk en kan je zelf fine-tunen met lekkere en gezonde ingrediënten. Het kost slechts 10 minuten om dit klaar te maken en daarna doet de oven de rest. Voor een quiche met dille, zalm en gruyère heb je slechts kant-en-klare deeg, room, look, ajuin, zalm, dille, 4 eieren en gruyère nodig. Je kan ook een hele resem andere quiches maken. Bijvoorbeeld een quiche met zalm en prei of heel simpel met de groenten die je nog als overschot in je koelkast heb. Zo hoef je je alvast geen zorgen te maken over de restjes en gebruik je ze voor een overheerlijke quiche. 

Vanavond is koken niet aan mij besteed 
Een avondje ertussenuit en intussen genieten van quality time met de kinderen. Door de komst van nieuwe technologie kan je vandaag de dag zelfs gezonde voeding met apps zoals Deliveroo aan huis laten leveren. Zo kies je waar je zin in hebt, in een mum van tijd hoor je de deurbel en wordt het geleverd. De tijd van enkel een vettige pizza te bestellen is helemaal voorbij en maaltijdsalades bestel je nu net zo makkelijk als een vette hap waardoor geen schuldgevoel nodig is. En alhoewel dit natuurlijk niet een tip voor elke dag is, is het ook belangrijk om je eigen grenzen te kennen en af en toe 'nee' te zeggen tegen de kook en afwas taken, die bij het opvoeden van een kroost horen. 

Pexels
Pasta 
Pasta smaakt altijd! Daarbij is het ook handig dat pasta heel gemakkelijk tot een gezonde maaltijd te veranderen is. Pasta is daarnaast een lievelingsgerecht van veel kinderen waardoor je makkelijk wat vitaminen in dit gerecht kunt verstoppen. Voeg aan een simpele tomatensaus een tal van groenten, zoals wortelen, champignons, courgette, paprika, ajuin en look. Mocht je het jezelf nog gemakkelijker maken, kun je de groenten in het weekend alvast klein snijden en dan in de koelkast bewaren. Smaak het gerecht nog wat af met kruiden, zoals basilicum, en serveer het met verse parmezaan. 
Fajitas 
Fajitas zijn een feestje voor de kinderen, omdat ze zelf hun maaltijd in elkaar kunnen zetten. In het weekend is het leuk om zelf wraps te maken of een groot aanbod van vullingen op tafel te zetten. Doordeweek koop je echter het beste een fajitakit in de winkel. Dit bevat wraps en een lekkere kruidenmix. Koop ook eventueel nog zure room als saus voor je fajita. Je bakt dan wat kip, ajuin en paprika en mengt er de kruidenmix onder voor een goede smaak. Je bevochtigt de wraps en warmt ze even op in de magnetron. Maak zelf je fajita, vouw het als een enveloppe en smullen maar! 

Kijk je nu ook al meer uit naar de komende werkweek met deze opties? Ouderschap is niet altijd makkelijk en hoeft ook niet altijd perfect te zijn. Door goed te plannen en vooral makkelijke gerechten te maken kan de avondroutine van het gezin een stuk vlotter verlopen. Succes!
© Dresses and Daisies | All rights reserved.